Tři základní pilíře pohybové gramotnosti
Program pohybové gramotnosti dětí a mládeže se opírá o tři základní pilíře, kterými jsou dětská gymnastika, atletika a inkluzivní kolektivní sporty. Jednou ze zásad je spojení edukace a zábavy, kdy je potřeba držet se zásady 4F.
Pohybové základy (Good Fundamentals)
Přátelství (Friendship)
Zábava (Have Fun)
Zdatnost (Gain Fitness)
Proč je gymnastika jedním z pilířů pohybové gramotnosti dětí?
- Přispívá k získání správných pohybových návyků
- Rozvíjí obratnostní předpoklady
- Přispívá k získání nových dovedností
- Ovlivňuje komplexní silovou vybavenost
- Rozvíjí statickou i dynamickou rovnováhu
- Pomáhá rozvoji flexibility (kloubní pohyblivosti)
- Zajišťuje efektivní řízení vlastního těla
- Rozvíjí cit pro tempo a rytmus
- Pomáhá k estetickému pohybovému projevu
- Přispívá k tvořivosti
- Ovlivňuje charakterové a morálně-volní vlastnosti
- ve světě je přes 30 milionů registrovaných gymnastů?
- FIG je zkratka pro mezinárodní gymnastickou federaci?
- UEG je zkratka pro evropskou gymnastickou unii?
- ČGF je zkratka České gymnastické federace?
- ČASPV je zkratka Česká asociace Sport pro všechny? (ČASPV také má ve svém programu gymnastické aktivity)
- ČOS je zkratka pro Českou obec sokolskou? (ČOS také má ve svém programu gymnastické aktivity)
- cvičení prostná
- cvičení akrobatická (pády, mety, převraty, akrobatické skoky apod.)
- cvičení na nářadí (hrazda, kladina, kruhy, bradla apod.)
- cvičení s náčiním (kužele, míč, stuha, obruč apod.)
– zaměřuje se na všestranný pohybový rozvoj
– zaměřuje se na koordinaci a radost z pohybu
– zaměřuje se na obratnostní schopnosti
– zaměřuje se na osvojení správné chůze, běhu, skoků, poskoků, plazení, lezení, převalů či manipulaci s míčkem
Základy atletiky – trenéři, učitelé se snaží děti zapojit do her, aby zábavnou formou doplnily atletické pohyby. Podstatou her je seznámení se s okolním světem.
Pohybové hry předznamenávají disciplíny skutečné atletiky, ne však s hlavním cílem výchovy budoucích přeborníků.
Dětem by se měl trénink líbit a zažít tam atmosféru radosti a pohody. Měly by se těšit na to, co nového se naučí a jakou zábavu zažijí.
Základní atletika využívá nové typy překážek, barevná zvířátka, která byla zvláště navržena pro tuto sadu a která jsou symbolem celého programu. Děti reagují na jednoduché podněty.
Zatímco dětská gymnastika a dětská atletika jsou určeny pro mateřské školy a první stupeň základních škol, inkluzivní sporty jsou navrženy pro druhý stupeň základních škol, střední školy a mnohé z nich rovněž pro univerzity.
Inkluzivní sporty zapojí do hry všechny hráče, jsou koedukativní, nekontaktní, neposkytují výhodu na základě stavby těla, nekladou soutěž na první místo, zdůrazňují spojení pohybu, zábavy a kooperace.
